Fietsroutenetwerk FAQ

VEELGESTELDE VRAGEN EN ANTWOORDEN

Hieronder een overzicht van veelgestelde vragen en antwoorden (Frequently Asked Questions of FAQ) over de vernieuwing van het recreatief fietsroutenetwerk (fietsknooppuntensysteem).

Een fietsroutenetwerk met fietsknooppunten verbindt met een eenduidige bewegwijzering van fietsroutes aan elkaar. Zo ontstaat een uitgebreid netwerk van verbonden recreatieve fietsmogelijkheden. Het systeem werkt eenvoudig: je fietst van knooppunt naar knooppunt; pijlen wijzen de weg. Dit is vergelijkbaar met het wandelroutenetwerk. Alle routes (tracés) zijn in twee richtingen bewegwijzerd.

Het huidige fietsroutenetwerk van ruim 1.500 km is in de gehele provincie Utrecht. Bekijk het huidige netwerk en ontwerp van de revisie op de kaart.

Het fietsroutenetwerk is in verschillende fasen vervangen. Om ervoor te zorgen dat fietsers hier zo min mogelijk hinder van ondervinden wordt dit in de winter uitgevoerd. De werkzaamheden zijn oktober 2024 gestart en eind maart 2025 afgerond.

Voorbeeld routebord van het recreatief fietsroutenetwerk (fietsknooppunten) provincie Utrecht

Een bewegwijzerd fietsroutenetwerk bestaat uit knooppunten. Met dit landelijk gebruikt systeem fiets je van knooppunt naar knooppunt. Pijlen wijzen de weg en alle routes zijn in twee richtingen bewegwijzerd.

Wist je dat het knooppuntensysteem al meer dan 25 jaar bestaat in Nederland?

Ja, het fietsroutenetwerk wordt buiten de provincie Utrecht aangesloten op alle fietsnetwerken van de buurprovincies/-regio’s. Zo fiets je ongemerkt ‘de grens over’.

Het beheer en onderhoud van het fietsroutenetwerk wordt verzorgd door het Routebureau Utrecht. Hiermee bedoelen we het digitaal beheer (GIS-data) en de inspecties en het onderhoud van de bewegwijzering, zoals palen, borden en informatiepanelen. Ook het actueel houden van de informatie voor routeplanners, stremmingen en beheer van het meldpunt vallen hieronder.

Het onderhoud van de fietspaden en voorzieningen onderweg (bruggen, bankjes) is de verantwoordelijkheid van de grondeigenaren en terreinbeherende organisaties.

Na een uitgebreide verkenning is het ontwerp (de kaart) van het fietsroutenetwerk tot stand gekomen in samenwerking met gemeenten (zowel recreatie als mobiliteit), terreinbeherende organisaties (Staatsbosbeheer, Utrechts Landschap, Natuurmonumenten), landgoedeigenaren, fietsorganisaties (Landelijk Fietsplatform, Fietsersbond, ANWB, VVN).

Bij een revisie van een fietsroutenetwerk wordt in het nieuwe ontwerp zoveel mogelijk rekening gehouden dat bestaande fietsknooppunten gelijk blijven. Er zal echter door nieuwe verbindingen (of het verdwijnen ervan) veel veranderen. Dit is positief voor de kwaliteit van het fietsroutenetwerk, maar heeft gevolgen voor bestaande knooppuntenroutes.

Veel bestaande en bekende fietsroutes zullen op termijn worden opgezet naar nieuwe knooppunten. Dit vraagt zorgvuldige afstemming met talloze ontwikkelaars van fietskaarten, routefolders, websites, apps etc.

Voor vragen hierover kunnen ontwikkelaars contact opnemen met het Routebureau Utrecht.

Op de openbare weg zijn fietser kwetsbare verkeersdeelnemers. Daarom is verkeersveiligheid een belangrijk aandachtspunt voor de provincie Utrecht, de betrokken gemeenten, het Routebureau Utrecht en de betrokken stakeholders. Vooral het veilig oversteken van provinciale N-wegen heeft extra aandacht gekregen in het ontwerp.  Alle oversteekplaatsen zijn beoordeeld door een verkeersdeskundige en de fietsverbindingen zijn op diverse plekken aangepast.

Als opdrachtgever heeft de provincie een maatschappelijke verantwoordelijkheid ten aanzien van het verkleinen van de afstand tot de arbeidsmarkt van kwetsbare groepen. Daarom wordt bij grotere projecten en aanbestedingen een ‘social return’ gehanteerd (circa 2% van de opdracht). In dit project bestonden voor aanleg van de bewegwijzering 8 van de 12 teams uit mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zij zijn door de aannemer goed begeleid en uiteindelijk is de social return ruim boven de 10% uitgestegen.

De nummers van de knooppunten worden ruim voor aanleg van het fietsroutenetwerk bekend gemaakt. Dit gebeurt zodra het ontwerp definitief is en een kaart hiervan wordt gepubliceerd.

Pas als het fietsroutenetwerk definitief is geplaatst wordt de data opgenomen in de landelijke routedatabank en is dan beschikbaar voor routeplanners, fietskaarten, apps etc. Voor specifieke dataverzoeken kan men contact opnemen met het Routebureau Utrecht.

De data (shapefiles) van het vernieuwde fietsroutenetwerk is opgenomen in de landelijke routedatabank en is dan beschikbaar voor routeplanners, wandelkaarten, apps etc. Ook is het beschikbaar via net Nationaal Georegister. Voor specifieke tussentijdse dataverzoeken kan men contact opnemen met het Routebureau Utrecht 

Bekijk ook onze pagina met uitleverbeleid voor data.

Fieters orriënteert zich op informatiepaneel fietsnetwerkMet het aanpassen van de bewegwijzering is ook het ontwerp van de informatiepanelen (fietspanelen) vernieuwd met een nieuwe fietskaart, meertalige uitleg en een koppeling met digitale informatie zoals fietsroutes en het meldpunt via een unieke QR-code.

Overzicht van locaties infopanelen fietsroutenetwerk Utrecht

Overzichtskaart locaties fietspanelen (klik voor grotere weergave)

Behalve het ontwerp zijn ook het aantal fietspanelen en de locaties herzien. Waar voorheen nog standaard op elk knooppunt (ongeacht de onderlinge afstand) een paneel werd geplaatst, is nu zorgvuldig gekeken naar plaatsing op strategische locaties.

Hierbij zijn meer dan 200 specifieke locaties geselecteerd zoals bij binnenkomst van de provincie, bij veerdiensten, bij kruispunten van meerdere langere routes en OV-locaties. Ook zijn de informatiepanelen in de omliggende regio’s geactualiseerd. Bij plaatsing op de locatie is rekening gehouden dat er voldoende ruimte is om veilig met de fiets stil te staan, zowel voor de gebruiker zelf als voor andere weggebruikers.

De vermindering van de hoeveelheid fietspanelen in het landschap biedt voordelen, maar zal voor de recreatieve fietser ook even wennen zijn. Mocht men op specifieke locaties informatie missen, kan dit worden doorgegeven via info@routebureau-utrecht.nl zodat we de locatie kunnen beoordelen.

Een Toeristisch overstappunt (TOP) is een startpunt waar je de auto kunt parkeren om vanuit daar te gaan wandelen, fietsen of varen. Elke TOP beschikt over een informatiepaneel met daarop een kaart van de omgeving en de bewegwijzerde routes die vanaf dat punt te volgen zijn. Het is de bedoeling dat op termijn de informatiepanelen van de TOP’s worden vernieuwd. Het vernieuwde fietsroutenetwerk wordt daarin meegenomen.

Aangezien we streven naar een toonaangevend fietsroutenetwerk, staan wij altijd open voor routesuggesties. Let wel: het toevoegen van routes (tracés) is een complex proces en aanpassingen of toevoegingen in het fietsroutenetwerk kunnen wellicht niet worden gerealiseerd, aangezien dit afstemming vraagt met grondeigenaren, gemeenten en belanghebbenden. Ook moeten routes getoetst op verkeersveiligheid. Je kunt je routesuggestie mailen naar info@routebureau-utrecht.nl.

Vragen over de revisie fietsroutenetwerk (of andere vragen over wandelnetwerken, vaarnetwerken en/of recreatieve routes in de provincie Utrecht) kun je mailen naar info@routebureau-utrecht.nl.