Fietsroutenetwerk FAQ

VEELGESTELDE VRAGEN EN ANTWOORDEN

Hieronder een overzicht van veelgestelde vragen en antwoorden (Frequently Asked Questions of FAQ) over de revisie van het recreatieve fietsroutenetwerk (fietsknooppuntensysteem).

Een fietsroutenetwerk verbindt met een eenduidige bewegwijzering fietsroutes aan elkaar. Zo ontstaat een uitgebreid netwerk van verbonden recreatieve fietsmogelijkheden. Het systeem werkt als volgt: je fietst van knooppunt naar knooppunt; pijlen wijzen de weg. Dit is vergelijkbaar met het wandelroutenetwerk. Alle routes (tracés) zijn in twee richtingen bewegwijzerd.

Het huidige fietsroutenetwerk van ruim 1.500 km is in de gehele provincie Utrecht. Bekijk het huidige netwerk en ontwerp van de revisie op de kaart.

Het fietsroutenetwerk wordt in verschillende fasen vervangen. Om ervoor te zorgen dat fietsers hier zo min mogelijk hinder van ondervinden zal dit in het najaar/winter worden uitgevoerd. Via de projectpagina van de revisie fietsroutenetwerk worden updates gedeeld.

Een bewegwijzerd fietsroutenetwerk bestaat uit knooppunten. Met dit landelijk gebruikt systeem fiets je  van knooppunt naar knooppunt. Pijlen wijzen de weg en alle routes zijn in twee richtingen bewegwijzerd.

Het fietsroutenetwerk wordt buiten de provincie Utrecht aangesloten op de fietsroutenetwerken van de buurprovincies/-regio’s. Zo fiets je ongemerkt ‘de grens over’.

Het beheer en onderhoud van het fietsroutenetwerk wordt verzorgd door het Routebureau Utrecht. Hiermee bedoelen we het digitaal beheer (GIS-data) en de inspecties en het onderhoud van de bewegwijzering, zoals palen, borden en informatiepanelen. Ook het actueel houden van de informatie voor routeplanners, stremmingen en beheer van het meldpunt vallen hieronder.

Het onderhoud van de fietspaden en voorzieningen onderweg (bruggen, bankjes) is de verantwoordelijkheid van de grondeigenaren en terreinbeherende organisaties.

Na een uitgebreide verkenning is het ontwerp (de kaart) van het fietsroutenetwerk tot stand gekomen in samenwerking met gemeenten (zowel recreatie als mobiliteit), terreinbeherende organisaties (Staatsbosbeheer, Utrechts Landschap, Natuurmonumenten), landgoedeigenaren, fietsorganisaties (Landelijk Fietsplatform, Fietsersbond, ANWB, VVN).

Bij een revisie van een fietsroutenetwerk wordt in het nieuwe ontwerp zoveel mogelijk rekening gehouden dat bestaande fietsknooppunten gelijk blijven. Er zal echter door nieuwe verbindingen (of het verdwijnen ervan) wel veel veranderen. Dit is positief voor de kwaliteit van het fietsroutenetwerk, maar heeft consequenties voor bestaande knooppuntenroutes.

Veel bestaande en bekende fietsroutes zullen op termijn worden opgezet naar nieuwe knooppunten. Dit vraagt zorgvuldige afstemming met talloze ontwikkelaars van fietskaarten, routefolders, websites, apps etc.

Voor vragen hierover kunnen ontwikkelaars contact opnemen met het Routebureau Utrecht.

Op de openbare weg zijn fietser kwetsbare verkeersdeelnemers. Daarom is verkeersveiligheid een belangrijk aandachtspunt voor de provincie Utrecht, de betrokken gemeenten, het Routebureau Utrecht en de betrokken stakeholders. Vooral het veilig oversteken van provinciale N-wegen heeft extra aandacht gekregen in het ontwerp.  Alle oversteekplaatsen zijn beoordeeld door een verkeersdeskundige en de fietsverbindingen zijn op diverse plekken aangepast.

De nummers van de knooppunten worden ruim voor aanleg van het fietsroutenetwerk bekend gemaakt. Dit gebeurt zodra het ontwerp definitief is en een kaart hiervan wordt gepubliceerd.

Pas als het fietsroutenetwerk definitief is geplaatst wordt de data opgenomen in de landelijke routedatabank en is dan beschikbaar voor routeplanners, fietskaarten, apps etc. Voor specifieke dataverzoeken kan men contact opnemen met het Routebureau Utrecht.

Pas als het fietsroutenetwerk definitief is geplaatst wordt de data (shapefiles) opgenomen in de landelijke routedatabank en is dan beschikbaar voor routeplanners, wandelkaarten, apps etc. Voor specifieke tussentijdse dataverzoeken kan men contact opnemen met het Routebureau Utrecht.

Nadat de bewegwijzering van het fietsroutenetwerk is vervangen, zal het routenetwerk eerst door vrijwilligers uitgebreid worden gecontroleerd. Dit kan nog tot enige correcties en aanpassingen leiden. Als deze zijn verwerkt, is het fietsroutenetwerk definitief en kunnen informatiepanelen met een vernieuwde fietskaart worden geplaatst.

Een Toeristisch overstappunt (TOP) is een startpunt waar je de auto kunt parkeren om vanuit daar te gaan wandelen, fietsen of varen. Elke TOP beschikt over een informatiepaneel met daarop een kaart van de omgeving en de bewegwijzerde routes die vanaf dat punt te volgen zijn. Het is de bedoeling dat op termijn de informatiepanelen van de TOP’s in Utrecht-Oost worden vernieuwd.

Aangezien we stap voor stap streven naar een toonaangevend fietsroutenetwerk, staan wij open voor routesuggesties. Let wel: het toevoegen van routes (tracés) is een complex proces en aanpassingen of toevoegingen in het fietsroutenetwerk kunnen wellicht niet worden gerealiseerd, aangezien dit afstemming vraagt met grondeigenaren, gemeenten en belanghebbenden. Ook moeten routes getoetst op verkeersveiligheid. Je kunt je routesuggestie mailen naar info@routebureau-utrecht.nl o.v.v. Revisie fietsroutenetwerk.

Kijk voor de actuele status en nieuws over de realisatie op de speciale projectpagina revisie fietsroutenetwerk.

Vragen over de revisie fietsroutenetwerk (of andere vragen over wandelnetwerken, vaarnetwerken en/of recreatieve routes in de provincie Utrecht) kun je mailen naar info@routebureau-utrecht.nl.