Revisie fietsroutenetwerk

Verbetering van het recreatieve fietsroutenetwerk (fietsknooppunten) in de provincie Utrecht

De provincie Utrecht en het Routebureau Utrecht werken aan een revisie van het recreatieve fietsroutenetwerk (fietsknooppunten) in de provincie Utrecht.

Fietsroutenetwerk in de provincie Utrecht

Het recreatieve fietsroutenetwerk (fietsknooppuntensysteem) in de provincie Utrecht is verouderd. Een groot deel van de bewegwijzering heeft inmiddels het einde van de levensduur bereikt en moet worden vervangen.

Fietsroutenetwerken zijn niet statisch. De omgeving verandert waardoor knelpunten of juist kansen ontstaan (denk aan nieuwe woonwijken, verbeterde fietspaden, infrastructuur of bezienswaardigheden). Ook is het stroomlijnen van verschillende groepen gebruikers en het spreiden van recreatieve drukte van belang.

Dit is een goed moment om het gehele netwerk tegen het licht te houden en te onderzoeken waar kansen en mogelijkheden liggen voor verbetering van het recreatieve fietsroutenetwerk.

Verkenning revisie

De provincie Utrecht (domeinen mobiliteit en recreatie) en het Routebureau Utrecht hebben adviesbureau Witteveen+Bos gevraagd in 2021/2022 een verkenning uit te voeren voor een revisie en upgrade van het fietsroutenetwerk in de provincie Utrecht. Allereerst is een  zorgvuldige GIS-inventarisatie en analyse van data en kwaliteitseisen uitgevoerd. Vervolgens is men in een uitgebreid participatietraject in gesprek gegaan met gemeenten, terreinbeherende organisaties, landgoedeigenaren en landelijke fietsorganisaties.

Herontwerp fietsroutenetwerk

Begin 2022 is de overzichtskaart met kansen voor verbetering van de routes (schetsontwerp) opgeleverd, inclusief een advies voor de vervolgaanpak met een doorrekening van de benodigde investering voor de revisie. De verkenning is in maart 2022 door het bestuurlijk overleg van het Routebureau Utrecht vastgesteld.

Realisatie fietsroutenetwerk

In 2023 is de voorbereiding voor realisatie gestart, onder leiding van de provincie Utrecht en met begeleiding door het Routebureau Utrecht. Het project wordt uitgevoerd door hetzelfde projectteam als de realisatie van het wandelroutenetwerk Utrecht-oost. Na aanbesteding is het voorlopig ontwerp uitgewerkt naar een definitief ontwerp, waarna de bewegwijzering van het fietsroutenetwerk vanaf eind 2024 zal worden vervangen en/of aangepast. Beoogde oplevering van het verbeterde fietsroutenetwerk is in voorjaar 2025.

Fietsknooppunten fietsroutenetwerk Provincie Utrecht

“MET EEN REVISIE VAN DE BEWEGWIJZERING IS DIT EEN GOED MOMENT OM HET GEHELE RECREATIEVE FIETSNETWERK TEGEN HET LICHT TE HOUDEN EN GEREED TE MAKEN VOOR DE TOEKOMST”.

Aandachtspunten revisie fietsroutenetwerk

  • Aansluiten nieuwe infrastructuur

    Er zijn afgelopen jaren veel nieuwe utilitaire fietspaden, tunnels en woningbouwlocaties bij gekomen waarbij het recreatieve aspect van het fietsen nog niet is meegenomen. Dit wordt vaak vergeten, waardoor het recreatieve fietsroutenetwerk lokaal onvoldoende dekkend is of niet de aantrekkelijkste routes volgt om vanuit de woonplaats het buitengebied te bereiken.

  • Bezoekersmanagement

    Het stroomlijnen en/of scheiden van verschillende recreatieve gebruikers op dezelfde fietspaden is essentieel onderdeel van bezoekersmanagement. Hiermee stimuleren we spreiding in tijd en ruimte met een duurzame balans tussen recreatie, natuur en leefbaarheid. Kortom, hoe sturen we recreatieve fietsers over de juiste fietspaden en zijn er voldoende mogelijkheden om verschillende gebruikersgroepen (met o.a. verschillende snelheden) te scheiden?

  • Duurzame bereikbaarheid

    Recreatie- en natuurgebieden en toeristische attracties zijn wellicht niet altijd even makkelijk bereikbaar via het fietsroutenetwerk. Ook sluiten gewenste startpunten zoals toeristische overstappunten (TOP), OV-locaties en parkeerlocaties niet altijd goed aan. Door deze samenhang in het netwerk te verbeteren dragen we bij aan  duurzame bereikbaarheid en vermindering van het autoverkeer op toch al drukke recreatieve locaties.

  • Economische spin-off

    Het fietsroutenetwerk kan beter laten aansluiten op de kernen en de horecavoorzieningen, zodat het routenetwerk aanjager is van lokale bestedingen.

  • Veranderd gedrag recreant

    De wensen van de recreant zijn de afgelopen jaren steeds meer veranderd: men fietst niet alleen meer ‘om het fietsen door een mooie omgeving’ maar wil voldoende voorzieningen en belevenissen onderweg.