Revisie en upgrade fietsroutenetwerk

Verkenning voor verbetering fietsknooppuntensysteem in de provincie Utrecht

Het recreatieve fietsroutenetwerk (fietsknooppunten) in de provincie Utrecht is ruim 13 jaar oud. Een groot deel van de bewegwijzering heeft inmiddels het einde van de houdbaarheid bereikt en moet worden vervangen. Een goed moment om het gehele provinciale routenetwerk tegen het licht te houden en te onderzoeken waar mogelijkheden liggen voor verbetering.

Fietsroutenetwerken zijn niet statisch. De omgeving verandert waardoor knelpunten of juist kansen ontstaan (denk aan nieuwe woonwijken, fietspaden of bezienswaardigheden). Ook is het stroomlijnen van verschillende groepen gebruikers en het spreiden van recreatieve druk van belang.

De provincie Utrecht (domeinen mobiliteit en recreatie) en het Routebureau Utrecht hebben adviesbureau Witteveen+Bos gevraagd in het najaar van 2021 een verkenning uit te voeren voor een upgrade/revisie van de bewegwijzering van het fietsroutenetwerk in de provincie Utrecht. Zij zijn, na een inventarisatie van bestaande data en kwaliteitseisen, in gesprek gegaan met gemeenten, terreinbeherende organisaties, landgoedeigenaren en landelijke fietsorganisaties. Ter ondersteuning is een online omgeving ingericht, waarmee suggesties voor verbetering rechtstreeks op de kaart zijn ingevoerd.

Begin 2022 is de overzichtskaart met kansen voor aanpassing van de routes opgeleverd, inclusief een advies voor de vervolgaanpak met een doorrekening van de benodigde investering voor de revisie. De verkenning is in maart 2022 door het bestuurlijk overleg van het Routebureau Utrecht vastgesteld.

Eind 2022 wordt binnen de provincie Utrecht een projectteam samengesteld, waarna de revisie begin 2023 een vervolg zal krijgen.

1.500 km

Fietsroutenetwerk
(knooppunten)

4 van 5

sterren kwaliteitsmonitor
landelijk fietsplatform

8,2

Recreatie fietsen in Utrecht (ANWB)

54 miljoen

euro jaarlijkse bestedingen recreatief fietsen provincie Utrecht

81%

van de inwoners (16+) maken recreatieve fietstochten. Dit is een bovengemiddelde participatie t.o.v. NL.

“MET EEN REVISIE IS DIT EEN GOED MOMENT OM HET GEHELE RECREATIEVE FIETSNETWERK TEGEN HET LICHT TE HOUDEN EN GEREED TE MAKEN VOOR DE TOEKOMST”.

Aandachtspunten in deze revisie fietsroutenetwerk

  • Aansluiten nieuwe infrastructuur

    Er zijn afgelopen jaren veel nieuwe utilitaire fietspaden, tunnels en woningbouwlocaties bij gekomen waarbij het recreatieve aspect van het fietsen nog niet is meegenomen. Dit wordt vaak vergeten, waardoor het recreatieve fietsroutenetwerk lokaal onvoldoende dekkend is of niet de aantrekkelijkste routes volgt om vanuit de woonplaats het buitengebied te bereiken.

  • Bezoekersmanagement

    Het stroomlijnen en/of scheiden van verschillende recreatieve gebruikers op dezelfde fietspaden is essentieel onderdeel van bezoekersmanagement. Hiermee stimuleren we spreiding in tijd en ruimte met een duurzame balans tussen recreatie, natuur en leefbaarheid. Kortom, hoe sturen we recreatieve fietsers over de juiste fietspaden en zijn er voldoende mogelijkheden om verschillende gebruikersgroepen (met o.a. verschillende snelheden) te scheiden?

  • Duurzame bereikbaarheid

    Recreatie- en natuurgebieden en toeristische attracties zijn wellicht niet altijd even makkelijk bereikbaar via het fietsroutenetwerk. Ook sluiten gewenste startpunten zoals toeristische overstappunten (TOP), OV-locaties en parkeerlocaties niet altijd goed aan. Door deze samenhang in het netwerk te verbeteren dragen we bij aan  duurzame bereikbaarheid en vermindering van het autoverkeer op toch al drukke recreatieve locaties.

  • Economische spin-off

    Het fietsroutenetwerk kan beter laten aansluiten op de kernen en de horecavoorzieningen, zodat het routenetwerk aanjager is van lokale bestedingen.

  • Veranderd gedrag recreant

    De wensen van de recreant zijn de afgelopen jaren steeds meer veranderd: men fietst niet alleen meer ‘om het fietsen door een mooie omgeving’ maar wil voldoende voorzieningen en belevenissen onderweg.