Vernieuwing recreatief fietsroutenetwerk

Fietsers in de provincie Utrecht maken sinds het voorjaar 2025 gebruik van verbeterde recreatieve fietsroutes. De provincie Utrecht heeft in samenwerking met het Routebureau Utrecht het volledige recreatief fietsroutenetwerk vernieuwd. Hierbij is de bewegwijzering van de fietsknooppunten vervangen en is het routenetwerk verbeterd en uitgebreid naar ruim 1.850 kilometer verbonden fietsroutes.

Fietsen via fietsknooppunten

Het fietsknooppuntennetwerk is een landelijk bewegwijzeringssysteem wordt veel gebruikt door recreatieve fietsers. Het herkenbare systeem van wit met groene routeborden bestaat in Nederland al meer dan 25 jaar en werkt eenvoudig: via de nummers fiets je van knooppunt naar knooppunt en pijlen wijzen de weg. Zo worden de beste en mooiste routes aan elkaar verbonden, kun je eenvoudig zelf een route plannen en worden talloze kant-en-klare fietsroutes aangeboden.

Verkenning fietsverbindingen

Het recreatieve fietsroutenetwerk bestaat al langer in de provincie Utrecht en het grootste deel van de bewegwijzering en infopanelen was aan vervanging toe. In samenwerking met adviesbureau Witteveen+Bos is door de provincie Utrecht (domeinen mobiliteit en recreatie), het Routebureau en talloze stakeholders een uitgebreide verkenning uitgevoerd. Hierbij is een analyse gedaan van aandachtspunten, kansen en knelpunten m.b.t. de infrastructuur, spreiding, bereikbaarheid en wensen van de recreatieve fietser.

Herontwerp fietsroutenetwerk

In samenwerking met alle 26 Utrechtse gemeenten, grondeigenaren, terreinbeheerders en fietsorganisaties is een nieuw en ambitieus ontwerp gemaakt. Hierbij zijn trajecten gewijzigd, komen te vervallen of zijn juist betere routes toegevoegd. Zo is samengewerkt aan een optimaal netwerk met meer aantrekkelijke, comfortabele en veilige routes voor de recreatieve fietser.

Vernieuwing fietsroutenetwerk

Door de deskundige uitvoerder Folkersma Routing & Sign is in de winterperiode 2024/2025 alle bewegwijzering vervangen zodat het vernieuwde netwerk vanaf het voorjaar 2025 weer beschikbaar is voor de recreatieve fietser.

Controle netwerk, data en verbetering fietsroutes

In samenwerking met de Fietsersbond wordt komende periode het gehele netwerk geïnspecteerd en worden extra verbeteringen uitgevoerd. Ook wordt extra aandacht besteed aan het actualiseren van  routeplanners, fietskaarten en het optimaliseren van thematische fietsroutes.

Ontwerp fietsroutenetwerk
Streefbeeld bewegwijzering
Realisatie bewegwijzering
Basiskaart en infopanelen
Update data en fietsroutes
Controle met vrijwilligers
Fietsknooppunten fietsroutenetwerk Provincie Utrecht

Aandachtspunten revisie fietsroutenetwerk

  • Aansluiten nieuwe infrastructuur

    Er zijn afgelopen jaren veel nieuwe utilitaire fietspaden, tunnels en woningbouwlocaties bij gekomen waarbij het recreatieve aspect van het fietsen nog niet is meegenomen. Dit wordt vaak vergeten, waardoor het recreatieve fietsroutenetwerk lokaal onvoldoende dekkend is of niet de aantrekkelijkste routes volgt om vanuit de woonplaats het buitengebied te bereiken.

  • Bezoekersmanagement

    Het stroomlijnen en/of scheiden van verschillende recreatieve gebruikers op dezelfde fietspaden is essentieel onderdeel van bezoekersmanagement. Hiermee stimuleren we spreiding in tijd en ruimte met een duurzame balans tussen recreatie, natuur en leefbaarheid. Kortom, hoe sturen we recreatieve fietsers over de juiste fietspaden en zijn er voldoende mogelijkheden om verschillende gebruikersgroepen (met o.a. verschillende snelheden) te scheiden?

  • Duurzame bereikbaarheid

    Recreatie- en natuurgebieden en toeristische attracties zijn niet altijd even makkelijk bereikbaar op de fiets. Ook sluiten gewenste startpunten zoals toeristische overstappunten (TOP), OV-locaties en parkeerlocaties niet altijd goed aan. Door deze samenhang in het fietsnetwerk te verbeteren draagt het bij aan duurzame bereikbaarheid en vermindering van het autoverkeer op drukke recreatieve locaties.

  • Economische spin-off

    Het fietsroutenetwerk is beter aangesloten op de woonkernen en de (horeca)voorzieningen, zodat het routenetwerk aanjager is van lokale bestedingen.

  • Veranderd gedrag en wensen recreant

    De wensen van de recreant zijn de afgelopen jaren steeds meer veranderd: men fietst niet alleen meer ‘om het fietsen door een mooie omgeving’ maar wil voldoende voorzieningen en belevenissen onderweg. Sturing via goede, comfortabele, veilige fietspaden wordt gewaardeerd.