Vernieuwing recreatief fietsroutenetwerk

Vernieuwing en verbetering van het fietsknooppuntennetwerk in de provincie Utrecht

Vanaf het voorjaar 2025 kunnen fietsers in de provincie Utrecht gebruik maken van nog mooiere recreatieve fietsroutes. De provincie en het Routebureau Utrecht vernieuwen het fietsknooppuntennetwerk. Het vernieuwde fietsroutenetwerk bestaat straks uit ruim 1.850 km bewegwijzerde fietsroutes, 350 km langer dan het huidige netwerk.

Fietsen via fietsknooppunten

Het fietsknooppuntennetwerk is een landelijk bewegwijzeringssysteem dat erg populair is onder recreatieve fietsers. Het herkenbare systeem van wit met groene routeborden bestaat in Nederland al meer dan 25 jaar en werkt eenvoudig: via de nummers fiets je van knooppunt naar knooppunt en pijlen wijzen de weg. Zo worden de beste en mooiste routes aan elkaar verbonden, kun je eenvoudig zelf een route plannen en worden talloze kant-en-klare fietsroutes aangeboden.

Vernieuwing en uitbreiding fietsroutes in de provincie Utrecht

Het recreatieve fietsroutenetwerk bestaat al langer in de provincie Utrecht en het grootste deel van de bewegwijzering en infopanelen is aan vervanging toe. Fietsnetwerken zijn echter niet statisch. De omgeving verandert waardoor knelpunten of juist kansen ontstaan bij nieuwe woonwijken, verbeterde fietspaden of andere infrastructuur.

Verkenning revisie fietsnetwerk

De provincie Utrecht (domeinen mobiliteit en recreatie) en het Routebureau hebben adviesbureau Witteveen+Bos gevraagd vooraf  een verkenning uit te voeren en een eerste schets te maken. Na een uitgebreide GIS-analyse en een participatietraject is een duidelijk beeld ontstaan van de knelpunten en kansen voor verbetering.

Herontwerp fietsroutenetwerk

In samenwerking met alle 26 Utrechtse gemeenten, grondeigenaren, terreinbeheerders en fietsorganisaties is een nieuw en ambitieus ontwerp gemaakt. Hierbij zijn trajecten gewijzigd, komen te vervallen of zijn juist betere routes toegevoegd. Zo werken we samen aan een optimaal netwerk met meer aantrekkelijke routes voor de recreatieve fietser.

Realisatie fietsroutenetwerk

Onder leiding van de provincie Utrecht en in samenwerking met het Routebureau Utrecht is de realisatie gestart. De uitvoering is in handen van Folkersma Routing & Sign. Vanaf oktober 2024 wordt de bewegwijzering vervangen en nieuwe routes toegevoegd. Naar verwachting is het vernieuwde recreatief fietsroutenetwerk vanaf april 2025 klaar voor gebruik.

Fietsknooppunten fietsroutenetwerk Provincie Utrecht
Ontwerp fietsroutenetwerk
Streefbeeld bewegwijzering
Realisatie bewegwijzering
Controle met vrijwilligers
Infopanelen

Aandachtspunten revisie fietsroutenetwerk

  • Aansluiten nieuwe infrastructuur

    Er zijn afgelopen jaren veel nieuwe utilitaire fietspaden, tunnels en woningbouwlocaties bij gekomen waarbij het recreatieve aspect van het fietsen nog niet is meegenomen. Dit wordt vaak vergeten, waardoor het recreatieve fietsroutenetwerk lokaal onvoldoende dekkend is of niet de aantrekkelijkste routes volgt om vanuit de woonplaats het buitengebied te bereiken.

  • Bezoekersmanagement

    Het stroomlijnen en/of scheiden van verschillende recreatieve gebruikers op dezelfde fietspaden is essentieel onderdeel van bezoekersmanagement. Hiermee stimuleren we spreiding in tijd en ruimte met een duurzame balans tussen recreatie, natuur en leefbaarheid. Kortom, hoe sturen we recreatieve fietsers over de juiste fietspaden en zijn er voldoende mogelijkheden om verschillende gebruikersgroepen (met o.a. verschillende snelheden) te scheiden?

  • Duurzame bereikbaarheid

    Recreatie- en natuurgebieden en toeristische attracties zijn wellicht niet altijd even makkelijk bereikbaar via het fietsroutenetwerk. Ook sluiten gewenste startpunten zoals toeristische overstappunten (TOP), OV-locaties en parkeerlocaties niet altijd goed aan. Door deze samenhang in het netwerk te verbeteren dragen we bij aan  duurzame bereikbaarheid en vermindering van het autoverkeer op toch al drukke recreatieve locaties.

  • Economische spin-off

    Het fietsroutenetwerk kan beter laten aansluiten op de kernen en de horecavoorzieningen, zodat het routenetwerk aanjager is van lokale bestedingen.

  • Veranderd gedrag recreant

    De wensen van de recreant zijn de afgelopen jaren steeds meer veranderd: men fietst niet alleen meer ‘om het fietsen door een mooie omgeving’ maar wil voldoende voorzieningen en belevenissen onderweg.